Na franšízové systémy v České republice narážíme poměrně často. Ať už procházíte menším či větším městem, franšízy jsou to, co vidíte na každém rohu. Není to jenom o fastfoodových řetězcích, ale je to také o různých službách a poradenstvích. I když nyní vídáme řadu poboček franšízy Extéria Market či řadu jiných poboček franšízových sítí, věděli jste, že původně se franchisingu v Česku nedařilo? Dnes velice oblíbenému způsobu podnikání se nedařilo prorazit. Čím to bylo?
Za vším stál nedostatek informací
Dnes je franšízové podnikání velice oblíbené. Přece jenom je to pomyslný nástup do už rozjetého vlaku. Přesto se jedná o podnikání, které dříve neměli lidé v lásce a kterému se dříve dokonce vyhýbali. Co toho bylo důvodem?
Nehledejte v tom žádnou vědu, za vším stál jenom nedostatek informací. Nedostatek informací je většinou důvodem, proč rozvoj systémů upadá či stagnuje. Lidé o franchisingu mnoho nevěděli. Do České republiky se dostávaly jenom zahraniční franšízy, české společnosti se tímto způsobem nechtěly rozvíjet.
Problémem byla také kultura podnikání
Je však pravdou, že nejen nedostatek informací stál za nerozšiřujícím se franchisingem. Dalším důvodem, proč se franchisingu v České republice prvně nedařilo byla také kultura podnikání. Ta byla v době, kdy k nám franšízové podnikání dorazilo, na velice nízké úrovni. Mluvíme konkrétně o devadesátých letech, respektive o počátku devadesátých let.
S nízkou kulturou podnikání se také pojí problémy, které v tentýž letech byly v bankovním sektoru. A jelikož bez peněz by franšízové podnikání nefungovalo, opět mu právě problémy v bankovních sektorech znepříjemnily start v naší republice.
Když však vznikla Česká asociace franchisingu, rázem na trh vstoupily i společnosti chtějící sdílet zkušenosti s ostatními a navést je k tomu, aby se franšíz nebály. A tím započala éra franšízového podnikání u nás.